Zagreb, 10. rujna 2025. – Je li normalno da dijete s dvije godine još ne govori? Hoće li prerasti izgovorne pogreške? Mogu li teškoće u čitanju biti povezane s jezično-govornim razvojem u mlađoj dobi? Ovo su samo neka od pitanja s kojima se roditelji svakodnevno susreću – a odgovore daje logoped.
Logopedi imaju ključnu ulogu u praćenju, dijagnostici i terapiji poremećaja komunikacije, jezika, govora, hranjenja, gutanja i učenja. U suvremenoj praksi sve više se naglašava važnost rane intervencije, jer se pokazuje da se većina govorno-jezičnih teškoća može uspješno riješiti ako se na vrijeme prepozna.
„Roditelji često čekaju, misleći da će dijete ‘samo progovoriti’, no time gubimo dragocjeno vrijeme. Govor se ne razvija u vakuumu – on je povezan s pažnjom, razumijevanjem, motorikom, pamćenjem i emocijama. Što ranije krenemo, to su rezultati bolji i brži.“- tvrde stručnjaci Poliklinike Salvea
Što sve radi logoped?
Logopedska dijagnostika i terapija obuhvaćaju djecu predškolske i školske dobi s teškoćama kao što su:
- kašnjenje u razvoju jezika i govora,
- poremećaji izgovora (npr. rotacizam – „r“, sigmatizam – „s“),
- teškoće jezičnog razumijevanja,
- poremećaji tečnosti govora (mucanje i brzopletost),
- teškoće čitanja i pisanja (disleksija, disgrafija),
- teškoćama hranjenja, žvakanja i gutanja,
- teškoćama u izvođenju voljnih govornih pokreta koje utječu na djetetovu razumljivost,
- teškoćama socijalne komunikacije i interakcije, poremećajima komunikacije.
Logoped radi s djetetom kroz individualne terapije, ali i u suradnji s roditeljima, pedijatrom, psihologom i odgajateljima, kako bi dijete imalo sveobuhvatnu podršku.
Kada potražiti logopeda?
Roditelji bi trebali razmisliti o logopedskoj procjeni ako primijete:
- da dijete s 18 mjeseci ne koristi riječi ili ne pokazuje razumijevanje
- da ne sklapa rečenice od dvije riječi nakon 2. godine
- da izgovara riječi nerazumljivo i s mnogo pogrešaka
- da izostavlja, zamjenjujeiliiskrivljujeglasove, pogrešnoihizgovaraizbog toga je smanjenarazumljivostgovora
- da ne reagira na govor, doima se kao da ne razumije upute i/ili pitanja
- da u školi pokazuje teškoće u čitanju, pisanju ili usvajanju gradiva
- da se ne uključujei ne sudjeluje u konverzaciji, imateškoća u stvaranjuiodržavanjuprijateljstava, igra se uglavnomsamo
- da se kodhranjenjaprimjećujuotežanožvakanje, gušenjeiliizbjegavanjeodređenehrane
„Roditelj ne treba imati gotovu dijagnozu. Dovoljno je da postoji sumnja ili osjećaj da dijete ne dostiže razvojne miljokaze ili dobna očekivanja. Logopedska procjena nije obaveza, ali je ulaganje u djetetovu budućnost“ -podsjećaju iz Poliklinike Salvea.
Prevencija je najbolja terapija
Uvođenje logopedske podrške u sklopu redovite pedijatrijske skrbi omogućuje pravovremeno otkrivanje teškoća i početak terapije bez dugih lista čekanja. Redoviti sistematski pregledi idealna su prilika za logopedski screening, a kod djece pred školu logopedska procjena može pomoći otkriti teškoće koje bi kasnije mogle dovesti do problema u učenju, samopouzdanju ili ponašanju.
Za savjet ili narudžbu logopedske procjene, obratite se stručnjacima Poliklinike Salvea na Poliklinika Salvea