OŠ „Matija Gubec“ Cernik u pilot projektu „Škola za život“

CERNIK – Između 72 škole izabrane za eksperimentalni program reforme „Škola za život“, od njih 46 osnovnih i 26 srednjih, čak su tri s novogradiškog područja-Osnovna škola „Matija Gubec“ Cernik, Osnovna škola „Markovac“ Vrbova i Gimnazija Nova Gradiška.

Povodom sudjelovanja OŠ „Matija Gubec“ Cernik u eksperimentalnom programu „Škola za život“ 7. ih je lipnja posjetila pomoćnica ministrice znanosti i obrazovanja Lidija Kralj.

Razgovarala je s predstavnicima osnivača, lokalne zajednice i djelatnicima škole, obišla okoliš škole i uvjerila se u sve ono što u školi provode i to na zanimljiv i vidljiv način prezentiraju.

-Biti dio eksperimentalnog programa čast je, ali i izazov. U osnovnim školama nove kurikulune primjenjivat ćemo u 1. i 5. razredu u svim nastavnim predmetima , a u 7 . razredu u predmetima kemije, biologije i fizike. S edukacijom učitelja i nastavnika počeli smo u travnju u 30 virtualnih učionica i imamo više od 5.500 učitelja, nastavnika, stručnih suradnika, ravnatelja koji sudjeluju u edukaciji i intenzivno se pripremaju kako bi što kvalitetnije mogli odraditi nastavu u slijedećoj školskoj godini. Sama edukacija dio je priprema za eksperimentalni program, a škole će imati i financijsku podršku i svaka će dobiti potrebnu opremu (npr. za kemijski lab, za lab fizike, oprema za tjelesnu i zdravstvenu kulturu ili informatička oprema, dakle ono što im treba), svi učenici udžbenike će dobiti u papirnatom i elektronskom obliku i tablete kako bi mogli učiti uz pomoć njih kod kuća. Iako je najprije naglasak na kurikulumskim dokumentima, “Škola za život” je zapravo kvalitativna  promjena. Želimo podići kompetencije djece u području rješavanja problema, kritičkog promišljanja i vrednovanja. Želimo ih potaknuti da budu mali istraživači i da otkrivaju svijet oko sebe i uče iz toga što su otkrili, a da ne “bubaju” činjenice napamet bez razumijevanja. Također želimo pomoći našim kolegama i školama da koriste i razviju metode poučavanja, da više rade timski kroz problemsko rješavanje, kroz istraživačko poučavanje i svakako potaknuti promjenu u metodama vrednovanja da se češće rade formativne metode vrednovanja, dakle kontinuirano praćenje i davanje kvalitativnih povratnih informacija, poticati samovrednovanje, vršnjačko vrednovanje,..Vjerujemo da ćemo sve te promjene vidjeti u eksperimentalnom programu. Mi ćemo pratiti i promjene i u kurikulumskim dokumentima, u njihovoj primjeni, povratne informacije od učenika, roditelja, učitelja, kako se koriste nove metode, oprema, sredstva i na temelju tih povratnih informacija ćemo tijekom cijele školske godine već poboljšavati i načine rada i dokumentaciju tako da do slijedeće jeseni budemo spremni za frontalno uvođenje u sve škole- rekla nam je u razgovoru Lidija Kralj.

OŠ „Matija Gubec“ Cernik, prema riječima ravnateljice Reze Benković,jedna je od 215 škola koja se javila na Natječaj Ministarstva znanosti i obrazovanja za sudjelovanje u eksperimentalnom programu, a da bi uopće došli do mogućnosti prijavljivanja, morali su zadovoljiti neke osnovne uvjete što se tiče infrastrukture, informatičke opremljenosti,.. trebali su i suglasnosti: osnivača BPŽ, Učiteljskog vijeća, Vijeća roditelja, Školskog odbora i to su prikupili.

-Uslijedilo je pisanje „motivacijskog pisma“, a učinila sam to uz pomoć mojih kolega učitelja, kako bismo predstavili našu školu. Istaknula sam po čemu smo drugačiji i poznati, a to su svakako Susreti malih pjesnika Slavonije i Baranje pod pokroviteljstvom Ministarstva, u sklopu kojih surađujemo sa školama u RH, ali i izvan nje, potom iskustvo u EU projektima, ali i bogata kulturna i povijesna baština Cernika i suradnja škole s udrugama, a trebali smo navesti i što bismo mi učitelji očekivali od „Škole za život“. Sve smo napravili kako smo najbolje znali i,… Prošli smo! Uslijedile su prve aktivnosti, a u tijeku je intenzivno usavršavanje učitelja, suradnika i ravnateljice u virtualnim učionicama- dakle usavršavanje svakog učitelja sudionika projekta. Malo je naporno i zbog kraja nastavne godine, ali uspjevamo. Naša edukacija bi trebala završiti 11. srpnja, kada idemo na odmor i vraćamo se kada nam to Ministarstvo odredi.

Eksperimentalni program „Škola za život“ donijet će puno toga – učenicima korisnije i smislenije obrazovanje bliže njihovoj dobi  i razvoju, osposobit će ih za život u 21 st. i ul azak u svijet rada na domaćem i ino tržištu, kao i temelj za cjeloživotno učenje. Učenici će dobiti  za roditelje besplatne udžbenike 30% u digitalnom obliku, a ostalo u papirnatom usklađene s kurikulima nastavnih predmeta. U tijeku je recenzija udžbenika, slijedi postupak odabira udžbenika što će učiniti učitelji, a svaki učenik dobit će  i tablet i besplatni internet i koristit će se njime kod kuće. Dodatno ćemo educirati učiteljski kadar i nadamo se još boljoj opremljenosti škole za što bolju realizaciju projekta. Projekt će također donijeti i objektivnije vrednovanje, češće informiranje roditelja o uspjesima njihove djece, koja će manje učiti bespotrebne silne podatke- naglasila nam je u razgovoru ravnateljica Reza Benković.  

U radnoj posjeti OŠ „Matija Gubec“, a spomenutim povodom, bila je i Anica Vulašinović, pročelnica županijskog upravnog odjela za obrazovanje, šport i kulturu. O „Školi za život“, među ostalim je istaknula: „Uz energetsku obnovu škola u BPŽ, kurikularna reforma je jako veliki plus za naše obrazovanje. Važni su i prostori, ali ulagati trebamo u zaposlenike i učenike i reforma nam je donijela eksperimentalni program koji će se provoditi, a podići će, vjerujem, kvalitetu odgojno obrazovnoga rada i postignuća djece i to i jest cilj. Jako su nam važni i roditelji, zaposlenici naših škola i kada je sve krenulo, dobili smo i njihovu podršku, što nam je također jako važno.“

U nacionalnom timu za izradu kurikularne reforme je i učiteljica Đurđa Trupinić, a prije godinu je dana upravo zbog dobrobiti djece osnovala i udrugu ECKO-Edukativni centar kvalitetnog obrazovanja kako bi darovitim učenicima i svima onima koji žele znati više omogućila stjecanje dodatnih znanja i vještina.

-ECKO je osnovan prije godinu dana i jako smo ponosni na sve odrađeno, na sve uspjehe. Podrška nam je i Grad, roditelji, kolege učitelji. ECKO je „preteča“ reformi, a integriramo edukaciju, kreativnost, aktivno učenje,… Mnogi učitelji su i do sada provodili reformu i nisu učitelji problem, problem je složeniji. Nametnuti su im gotovi materijali, čime je umanjena i njihova kreativnost. Reformom će se to vratiti. Bila sam uključena u kurikularnu reformu u stručnoj radnoj skupini za matematiku, izrađivala sam kurikularni dokument i nastavljam sada kao članica mentorske skupine i skupine učitelja za razrednu nastavu. Zajedno s kolegama postavljamo preduvjete da bi se ta reforma što kvalitetnije mogla provesti, a učenici ju nestrpljivo očekuju- istaknula nam je u razgovoru i Đurđa Trupinić.