SPOMENIK POGINULIM BRANITELJIMA – „Kristalna kocka vedrine“

2006 0

OKUČANI –  Obilježavanje obljetnice VRO „Bljesak“ ove će se godine održati  zadnji put  bez  adekvatnog spomen obilježja  braniteljima poginulim u briljantno izvedenoj  oslobodilačkoj akciji   hrvatskih oružanih snaga  u kojoj je  oslobođen okupirani dio zapadne Slavonije i ona bila  početak kraja okupacije hrvatske države.

-Ove ćemo godine početkom svibnja proslaviti još jednu obljetnicu VRO „Bljesak“, zadnji put bez spomen obilježja jer računamo  da bi pripreme za izgradnju novog  mogle početi ovog ljeta.  2018. godine vidimo se kod novog spomenika – kaza je Ivanka Bušić, izaslanica ministra  branitelja Tome Medveda na otvaranju Izložbe natječajnih radova za idejno likovno i arhitektonsko – urbanističko – krajobrazno rješenje spomen-obilježja hrvatskim braniteljima poginulim u VRO Bljesak u Okučanima.

Na natječaju je  odabran rad autora akademskog kipara Dalibora Stošića i Hrvoja Bilandžića, dipl. ing. arh.

Odustalo se od ideje autora da se na svakoj kocki ispiše ime poginulog branitelja.

-Posebno ističemo da smo kod izrade programa  ovog natječaja istaknuli kako na buduće spomen obilježje nećemo upisivati imena poginulih jer se njihova imena  nalaze u Spomen sobi. U tekstu  natječaja koji su  natjecatelji imali na raspolaganju je pisao podatak o 42  poginula  hrvatska branitelja, a znamo da ih je od zadobivenih rana umrlo još. U  ime Ministarstva hrvatskih branitelja ističem da oni neće biti izostavljeni. Idejno rješenje bit će dopunjeno i o tome smo  s autorom  razgovarali – kazala je   Ivanka Bušić, izaslanica ministra  branitelja Tome Medveda na otvaranju Izložbe natječajnih radova za idejno likovno i arhitektonsko – urbanističko – krajobrazno rješenje spomen-obilježja hrvatskim braniteljima poginulim u VRO Bljesak u Okučanima.

Dodala je da izgradnja prve faze spomenika hrvatskim braniteljima  poginulim z VRO „Bljesak“ u Okučanima i  uređenje parka i uvažava  činjenicu  postojanja u okučanskom parku  spomen kosturnice iz  vremena 2. svjetskog rata  koja će biti uređena u drugoj fazi ovog projekta ukazujući na činjenicu da niti jedna žrtva ne smije biti zanemarena.

Skulptura je riješena kao specifična prostorna instalacija koja se sastoji od kocaka od visoko poliranog inoksa koje levitiraju iznad polirane betonske površine. Visina svake kocke je 103 cm, a dilatacija od poda je 3 cm.  Forma kocke koja se ponavlja izvedena je iz motiva hrvatske šahovnice kao prepoznatljivog nacionalnog simbola. Oblikovanje je vođeno idejom jake, ali istovremeno diskretne nacionalne simbolike. Uglačane zrcalne plohe kocki pod nebom, okružene magnolijama, parkom i ljudima koji prolaze, stvaraju kaleidoskopsku čaroliju koja s izmjenom godišnjih doba postiže mimikričan efekt. Na taj način, rješenje ujedinjuje racionalnu konstruktivističku estetiku koja ilustrira obnovu i gradnju novog društva i poetičnu viziju procvata u slobodi za koji su zaslužni poginuli branitelji, a čiji su plodovi na najljepši način prikazani kao cvijet magnolija. Ideja ovog prostorno-plastičkog rješenja je stvoriti interaktivan prostor velike pročišćenosti i jednostavnosti koji podsjeća na pravilnu vojnu formaciju.

U pravilnom prostornom rasteru kocaka stvoren je memorijalni prostor kojem je glavni prilaz blagom rampom s juga. Postavljanje vijenca predviđeno je u podnožju prvog reda kocaka, na način da se na njih naslanjaju, gdje se također mogu zapaliti i svijeće.

Ispred toga, u podu pored zastave je predviđen natpis: HRVATSKIM BRANITELJIMA POGINULIM U VOJNO REDARSTVENOJ OPERACIJI BLJESAK U OKUČANIMA 1995. GODINE  – navodi se u obrazloženju  Ocjenjivačkog suda i   dodaje  kako se od ostalih radova pristiglih na natječaj izdvaja jednostavnošću i poetičnom snagom ideje koju ne razvija govorom oblika već upravo odustajanjem od oblikovanja oslobađa prostor za snažan doživljaj kao nenametljiv i univerzalno prihvatljiv način dostojanstvenog izricanja uzvišenosti duha mjesta. „Tijek vremena koji se multiplicirano zrcali u „kristalnoj kocki vedrine“ osigurava ovom radu trajnu mijenu. Ostvarena je otvorenost oblika prema beskonačnom broju dovršetaka u osobnim doživljajima i potencijal za nastanak lijepog mjesta kojim će se potvrditi njegov identitet.

Related Post