ŠTO JE TO ZDRAVA HRANA ?

730 0

Prije govora o zdravoj hrani moramo se podsjetiti o tome ŠTO JE ZDRAVLJE? Naš Slavonac dr. Andrija Štampar predložio je Svjetskoj zdravstvenoj organizaciji definiciju zdravlja,koja je usvojena,a glasi: Zdravlje je stanje potpunog fizičkog,

mentalnog-duhovnog i socijalnog blagostanja , a ne samo odsutnost bolesti i iznemoglosti!

To je ideal kojemu treba težiti, jer pronaći osobu u takvomu stanju je skoro nemoguće.. ili vrlo rijetko. Nije realno promatrati zdravlje samo po ovoj definiciji,jer postoji i takozvani „4 element“a to je naša subjektivna ocjena svoga zdravlja: mnogi misle da su zdravi, a u sebi nose razvoj šećerne bolesti ili imaju visok krvni tlak. Drugi misle da su bolesni,a ustvari su samo „umišljeni bolesnici“. Pravo stanje je ovakvo:

I 50% ljudi ne znaju da su bolesni

II 25% ljudi znaju,ali ništa na poduzimaju i ne liječe se.

III Od ostalih 25% njih 12,5% liječenih se ne liječe ISPRAVNO!

 

Ne treba zaboraviti da naše zdravlje ovisi i o nekim čimbenicima kao što su:

1.naslijeđe u 27%

2. prirodne i društvene prilike 19% (okoliš, klima, zagađenja).

3. kakvoća zdravstvene službe 11%, a

4. je PRESUDNI ČIMBENIK rizika (način i navike u životu) čak 45 do 50%!(NA NAŠ STAV UTJEČE ODGOJ IZ DJETINJSTVA, EMOCIJE I PREMA HRANI I PREHRANI, a o tome ovisi i naše zdravlje.

 

Onakvi smo kako jedemo, a još Hipokrat -otac medicine je kazao neka nam hrana bude lijek!

Iako svakodnevno rabimo,alimentarne-prehrambene izraze“kao: pojest ću se, ljut sam, sladak još nismo dovoljno svjesni o ogromnom značenju hrane i prehrane,kao i pijenja u našemu životu. Na naslijeđe, društvene prilike i zdravstvo ne možemo bitno utjecati,a li zato na ovih 5O% loših navika i te kako MOŽEMO! Mi doktori od latinske :DOCERE, što u prijevodu znači podučavati i uz navedenih razloga radimo na podizanju svijesti pučanstva u očuvanju zdravlja PROMJENOM NAVIKA, JER NEZNANJE JE NAJOPASNIJE I NAJSKUPLJE. Nažalost dok smo zdravi o svom zdravlju ne razmišljamo,nego tek kada se poremeti ili pojavi bolest. Dakle samo bolesni trebaju zdravlje i tada uobičajeno i nešto poslušaju, ali je često prekasno.

 

Da se vratimo našoj temi. Može li se dobiti više zdravlja kroz usta? Dakle hranom kao izvorom zdravlja. Ali, može li hrana biti i uzrok lošem zdravlju i bolesti. Zato je kvalitetna i zdrava hrana PRVI UVJET DA ČOVJEK OSTANE ZDRAV!

 

Samo je SAN važniji u životu od hrane i pijenja!

 

Povijest nas uči i iskopine ljudskih ostataka iz davnih vremena,kada je hrana bila od povrća i voća da su nađeni savršeni zubi. U šezdesetim godinama prošlog XX stoljeća, primjerice u Grčkoj gdje se jede „mediteranski tip“,hrane broj oboljelih od srčanih bolesti za čak 90% manji nego u SAD. U Grčkoj su muškarci od 50 do 54 godine života na 100.000 stanovnika umirali u broju od 48,a u SAD se broj povisio na 466! Podsjetit ću Vas,

 

Što su i kako živjeli naši stari? Puno su radili, orali, hodali,kopali, lovili,,jeli su kukuruzni i raženi kruh,ribu, žgance, svježe iz vrta ubrani luk, povrće, češnjak,svježe mlijeko, perad i jaja, domaći sir… kravlji, ovčji ili kozji. Imali su puno vremena za odmor i zdrav san,manje stresa i frustracija. Komunicirali su i nisu satima sjedili pred Tv ekranima.

 

Kakva je situacija danas? Doručak je izbačen, kao važan obrok i melem za duševno i fizičko zdravlje,obroci se preskaču ili su neredoviti,nema obiteljskog ručka,djeca su pretežno na suhoj hrani,jedu takozvanu „fast food“-koja je Juncky food- hrana smeće, hodajući ulicom,gutajući bez žvakanja, Hrana je iz zamrzivača ili hladnjača, KEMIJSKI održavana mjesecima s dodatnim aditivima. Riba i povrće se ne jede,ali je kanta masti u ostavi kao i slano suho meso,kuleni, kobasice,a neke osobe u životu nisu pojeli rajčicu, brokulu, blitvu,mrkvicu, šparoge ili slično. Djeca su zaboravila piti vodu! Piju kojekakve sumnjive napitke. Ne smijemo smetnuti s uma da smo danas izloženi mnogim opasnostima po zdravlje,kakav nam je život danas?

 

Ujutro, čeka nas gomila poslova i obveza. Sinoć ste kasno legli. Ispija se kava s nogu. O prometu i parkiranju i da ne govorimo… nemate metalni novac. Nervoza raste. Nešto ste od jučer zaboravili…a od vas očekuju brzo rješenje. Mobitel zvrči…Pušač opet pali treću cigaretu s kavom,nesvjestan da je već dvije popušio,a do podne popuši oko petnajestak Nije stigao doručkovati,a za ručak nema vremena pa se odlaže, utješi se s fast sendvičem, a Umor raste, .. nesporazumi na poslu evntualno i Mobing raste. Obitelj vas očekuje.. Konačno ste kasno kod kuće, planirali ste obaviti neke poslove i odmoriti se, ali ukućani imaju prednost,pa ste još nervozniji … evo i neplanirani posjet gosti,..opet kava i pićence, još nekoliko cigareta, i vi ste ne samo umoran,već premoren ,ako niste zaspali pred TV-om.

 

Jučer ste sebi obećali odmor i rekreaciju,ali nije bilo vremena i tako dan za danom. Ovakve navike postanu toliko nenormalno normalne, da mislimo da drugačije ne možemo. Moderan čovjek postao je danas zatrpan koje kakvim vitaminima,sredstvima protiv kiselosti,ublažen aspirinima, apaurinima,podložan duševno fizičkim bolovima i bolestima, stimuliran alkoholom i nikotinom, isjeckan u kirurškim dvoranama,.Tako je naj savršenije prirodno Božanski stvorenje, pretvoreno u umornu kreaturu, punu čireva, koja prestane jesti,,pa pati od čireva, glavobolje ,nesanice povišenog tlaka,nervoze, dijabetesa i depresije. Uz sve ovo ipak, sjedi uz Tv, računalo, ili video igre, u mračnom prostoru, po cigarete ide autom na 500 metara. I pod umjetnim svjetlom gricka čips, i navečer jede „narezano“ obično kobasice i kulin i tako se s punim želucem deblja po noći. Da li se prepoznajete? Možda sam pretjerao, ali trebamo li se suočiti sa svojim navikama i slabostima?

 

Prihvatimo li činjenicu da odrasla osoba u svomu životu do 70 godina pojede 75000 obroka i 55000 hrane ako jede 3 puta dnevno, a popije 40000 tekućina… sve to prođe kroz probavni trakt koji je otvoren prema vani i kada bi izglačali crijeva dobili bi površinu oko 200 m četvornih. Što je u njemu manjkalo ,a što je bilo previše?

 

Sada je odgovor u kratkom vremenu kazati što je to zdrava hrana, a što prehrana Ovdje govorimo o ZDRAVIM ljudima,jer dijete su za bolesnike. Hrana može biti svježa, bez GMO, raznovrsna ,ali može biti bez učinka, ako se loše čuva, ili priprema,a još gore ako se PREHRANA OBAVLJA NEREDOVITO ,PRESKAKANJEM OBROKA ili se uzima bez ritma, jer organizam ne reagira pravilno. Dobro zdravlje garantira samo pravilna prehrana i svježa hrana.

 

Kako danas doći do ekološki zdrave hrane? Je li moguće proizvesti takvu hranu u dovoljnoj količini uz genetski inženjering. U Argentini je preko 40 % sva hrana već tako promijenjena. Uzgajanje hrane u staklenicima i uz brzi rast smanjuje se kakvoća takvih namirnica. Što znači uzgajati soju na ekološkim zemljištima ,bez pesticida i otrova, ako je sjeme te soje genetski već promijenjeno? Mnoge promjene u okolišu stvorio je čovjek, i poremetio eko-sustav. Danas su 10%promjene u genima dovele do nasljednih bolesti uzrokovan e iz okoliša i 80 posto tumora zbog loše hrane i prehrane. U samo jednoj stanici našega tijela odvija se oko 20000 procesa i malo treba da se to poremeti i da takva jedna stanica pretvori se u tumor ili rak. Čovjek je proizveo danas oko 27 milijuna kemikalija,a oko 5 milijuna mogu ugroziti ljudsko zdravlje. Mi smo rođeni za život u zdravoj prirodi i okolišu,koji je Božanstven,tamo su sve tajne, tamo je zdrava hrana i lijek. Medo to zna, mi nismo od njega naučili. Što on radi? Jede bobičasta voća,krade med, lovi i jede svježu ribu,pa onda može 6 mjeseci mirno spavati. Kako su biljke i životinje sastavni dio naše hrane jedući ih mi unosimo u naše tijelo KORISNE , ali i štetne tvari!

 

Pitanje ima li u hrani suplemenata –aditiva.jesu li oni baš neophodni ili štetni? U RH je odobreno preko 17000 pod šiframa koje je odredila EU. Primjerice E300 je limunska kiselina. Pitanje je i kako kupujemo namirnice…koja je industrijski proizvedena, i koji su rokovi trajanja za uporabu,ali i kakav je sadržaj u takvoj hrani?

 

Najveći problem su pesticidi,primjerice DDT.U ribama se >DDT množe nagomilati do milijun puta. Jedući takve ribe isto je kao da smo popili 10000 litara takve DDT –im zagađene vode. U Americi, ako ste Čikagu i u hotelu vam operu košulju ,a dođete u New-Jork i pijete vodu onda ste popili deterdžent u kome je oprana vaša košulja,što je došlo rijekom Hudson. U Prehrani je važna i tekućina. VODA.PITKA I ZDRAVA VODA POSTAJE SVJETSKI PROBLEM BR. 1. U rijeke i podzemne vode ulijeva se svašta! Sve što čovjek stavi u usta,lijek ili vodu sve završava konačno u vodi! Uz deterdžente i pesticide,kemikalije u vodu dolaze parfemi, kreme za sunčanje, lijekovi,a mogu se naći i u ribama. Nažalost, postoji dokaz da se u našemu tijelu mogu naći ostaci oko 300 tvari koje tamo ne smiju biti?? Da ne govorim o nekvalitetnom kloriranju vode koju pijemo ,pojačavamo opasnost za nastanak raka.

 

Vidimo da je Zdravlje ne procijenjeno bogatstvo,koje zbog hrane i loše prehrane vrlo brzo možemo izgubiti.

Kako je potrebno da hrana bude svježa-povrće i voće, meso i mliječni proizvodi potrebo je voditi računa i o količini neophodnih vitamina (oko20), minerala,i kakav je odnos bjelančevina, šećera i masnoća,imaju lli dovoljno biljnih vlakana i kakav začinske dodatke koristimo,a naročito je važno voditi računa o količini kuhinjske soli u prehrani. WHO predlaže ne više od 5 gr soli u 24 sata. Niti jedan vitamin (izuzevši D)i mnoge minerale tijelo ne može proizvesti. Oni se MORAJU U ODREĐENOJ KOLIČINI unositi svakodnevno! Mnoge vitamine možemo uništiti, oni koji su topivi u vodi možemo ih isprati,a mnogi termo labilni mogu umrijeti u loncu dugim kuhanjem.

 

Sada smo došli do pitanja kako treba koristiti hranu i kako se prehranjivati da očuvamo svoje zdravlje ,a da takva hrana bude ZDRAVA.

U modi je gutanje vitamina u šumećim tabletama ,s tržnice, da trgovci pune džepove, što ne može zamijeniti zdravu hranu.

 

Koja su 10 zlatnih pravila da ne izgubimo vitamine iz namirnicama?

1.Voće i povrće jesti zrelo i svježe s korom,koje nije špricano i zadržano dugo na sobnoj temperaturi, jer izgubi 35% C vitamina.

2. što prije u hladionik

3. Ako nema svježe bolje je zamrznuto ili sušeno.

4. ne predugo u vodi i ispirati,rezano povrće.

5.ne trgati i gnječiti već rezati oštrim nožem Krumpir nakon pranja kuhati u kori.

6. Smrznute namirnice ne otapati prije kuhanja, niti podgrijavati.

7.Voćni SDOK,piti odmah,

8. Hranu ne kuhati predugo..

9.Izbjegavati bakreno posuđe i zemljano s olovnom gleđi.

10. Vodu u kojoj je ukuhano povrće ne baciti.

 

Vrlo je važno da u temeljnoj prehrani budu žitarice. Temeljna svjetska zdrava hrana je kruh,kao jedan od većih izuma ljudskog roda-Božji dar-je komad svježe pečenog kruha. Krist je kruhom i ribom nahranio narod.“Hajde jedi kruh svoj s radošću1“.U zdravoj hrani kruh mora bit raznolik ,kao i ostala hrana. Zatim povrće i voće,zatim mliječni proizvodi, meso. Manje crveno,a slastice i masti u malim količinama.

 

Očuvanje zdravlja može se postići svakodnevnim konzumiranjem raznolike hrane i time se ispuniti potrebnom energijom, ojačati svoj obrambeni sustav ,ne dobivati na tjelesnoj težini i zaštiti ti se od bolesti i preranog starenja.

Prihvatimo li činjenicu da je preventiva ono što trebamo činiti onda napravimo plan promjene naših loših postupaka i navika. Posebnu pozornost posvetiti masnoćama. One postoje kao životinjske (mast, loj,salo),mliječne ( vrhnje,maslac,sirevi) i BILJNE KOJE SU NAJZDRAVIJE.( kukuruzno, od soje suncokret),a najzdravije je MASLINOVO,hladno prešano. koje štiti od raka, regulira rad crijevnih stanica smanjuje kolestrol. Industrijska ulja Zbog termičke obrade i zagrijavanja sadrže ZASIĆENE masne kiseline koje moraju biti u odnosu 4:1 u korist nezasićenih. Zdravije je laneno ulje od kukuruznog. Primjerice 100 grama ribe (sardine,skuše,tunj, haringa, losos) sadrže puno nezasićene masne kiseline.,kao bitan čimbenik zdravlja. U lošoj prehrani su tri bijela otrova XXI stoljeća : bijelo brašno, bijela mast, bijeli šećer i sol! Toga se treba čuvati.

 

Najnoviji trend danas u zdravoj prehrani je natrpati tanjur s najmanje 5 boja svakoga dana OD 8 BOJA koje nam stoje na raspolaganju:

 

CRVENO.: paprika, jagoda, trešnje, ribiz,brusnica,cikla, rotkvice, crveni kupus, rajčica,šipak, meso. Kao kraljica voća:JABUKA.

BIJELO:riba, luk, češnjak,riža,bijelo meso, cvjetača,sir,mlijeko,jogurt,celer,peršin, jabuka,pastrnak,škampi,šparoge,kokos,repa,krastavci.,šampinjnoni.

PLAVO: grožđe, kupine,patlidžan, borovnica, šljiva.

NARANČASTO. Naranđa, mrkvica, marelica,breskva,mandarina,buće,breskva

SMEĐE: sve žitarice, lješnjak,orah,badem,kesten,grah,vrganj,med,cvebe,čokolada

ZELENO. Špinat, blitva ,kopriva,matovilec,salate,blitva, brokula,kivi,poriluk, kelj, grašak,kupus,smokve,paprika, peršin, celer, masline,tikvice,šparoge,kruške, buće. Origano, bosiljak

ŽUTO: žitarice, ječam, proso, raž, tjestenine, banana, jaja, kikiriki, grejp,dinja,mahune.

CRNO: crna repa, crni grah, sipino crnilo,lan, crno grožđe,kao najzdravije.

 

Uzimanjem naizmjenično 5 boja dnevno ovih 90 -taka namirnica sadrže 2o neophodnih vitamina i obilje minerala i vlakana i tako zadovoljavaju potrebne količine u tijelo za zdravu prehranu i one su zdrava hrana.

 

Zdravu prehranu čine i pića, a pravo zdravo piće je IZVORSKA VODA, obična i ne gazirana. Gazirana pića nisu poželjna.

 

Zapamtimo da je kava droga! Poželjni su biljni čajevi,ali je tu važno znati način pripreme i izbor. Obojana, gazirana pića koja djeca piju zaboravljajući vodu su danas velik problem,kao pepsi, koka kola u sebi imaju nepoznate tvari… ili „kola-orah-, a razne boje mogu uzrokovati alergijske promjene,žute bije češće, a crvene jače.

 

Što je u zdravoj prehrani s VINOM?

U Bibliji (knjiga Sirahova 32/28 piše:Vino je radost srcu i veselje duši. Takvo je vino koje se pije u pravo vrijeme i u pravoj količini. Gorčina duše napada čovjeka koji je vina popio u strasti i gnjevu. Prije nekoliko godina smo zabranjivali Bilo kakav alkohol .pa i vino. Međutim takozvani „francuski paradoks“ i znanstvena ispitivanja dokazali su da je 2 dl vina dnevno korisno za zdravlje, a preko toga štetno. Francuzi piju crna vina, englezi bijela,pa imaju za 75% više srčanih bolesti od francuza.

 

Podsjetio bih vas na zdravu hranu i kraljicu voća JABUKU. Ona je kapitalna voćka. Ima preko 10000 vrsta. Sadrži ravnotežnu količinu vitamina. Sirova ,sušena, naribana može koristiti protiv žgaravice,bolova u crijevima u kojima nabuja i preuzme štetne tvari i bakterije,ona štiti bubrege i jetra od otrova, Žvačući jabuku sprečavate karijes zuba. Mnogu u 80-tim godinama koji su čili,pokretni i zdravi kažu da su jeli jednu jabuku svakoga dana.

 

Jedna jabuka jedan dan života. Stablo jabuke i plod povezani su s postankom svijeta,pa su tako Adam i Eva prvi vegetarijanci. Ona krasi trpezu,rumena je i znak sreće i zdravlja,pa su je tako stari darivali,jer je simbol ljubavnog izričaja.

 

Mnogo ,satima bi se moglo govoriti o hrani,zdravoj ili nezdravoj i prehrani,ali zaključi bih da se zdravlje ne može kupiti,ali zdrava hrana i zdrave navike u prehrani se mogu i naučiti. U zdravlje se mora ULAGATI ,mijenjanjem svojega jelovnika . treba poučavati djecu i mladež zdravoj hrani i prehrani produžiti tako mladost i život i ostati zdrav.

 

Ako smo se prepoznali ,analiziramo li svoje navike i pokušajmo naučiti i ispraviti svoju prehranu. Tijelo će pozitivno odgovoriti . Nitko drugi to za vas neće učiniti. To morate sami.!

Related Post

IMUNITET I NAŠE ZDRAVLJE

Autor - 31/05/2012 0
Ljudi na Zemlji ne žive u zrakopraznom prostoru nego u okolišu. Od rođenja nas okružuju brojne klimatske promjene, čist ili…

BOLNO RAME I NAŠE ZDRAVLJE

Autor - 10/04/2013 0
Rijetke su osobe, posebice one poslije tridesete godine života,koje barem jednom u životu nisu osjetile bolove u nekom svom zglobu,a…