DIJETA I NAŠE ZDRAVLJE

405 0

16.11.2011 svjetski dan hrane !

Što znamo, a što bismo još trebali znati o dijetama? Današnje se društvo udaljilo od prirodne prehrane i opteretilo se pogrešnim navikama u ishrani. Činjenica je da na svijetu u samo jednoj godini od gladi umire oko pet milijuna djece i oko četiri

milijuna odraslih! U isto vrijeme oko tri milijuna ljudi umire od prekomjerne tjelesne težine jer razvijeni grcaju u obilju hrane. Danas je svaka druga osoba u EU predebela, a svaka četvrta u Hrvatskoj ima povišenu tjelesnu težinu, dok u isto vrijeme u svijetu svaki sedmi stanovnik nema dovoljno hrane da bi živio zdravo!

Čovječanstvo još nije riješilo problem gladi u svijetu, kao ni korištenje prave hrane ni načina zdrave ishrane. HRANA može biti izvor zdravlja, ljekovito sredstvo, ali i izvor bolesti! Hrana se promijenila kao i navike u prehrani. Živimo u vremenu kada se čovjek želi vratiti prirodi s ciljem zaštite svoga zdravlja. Jedan od načina pristupanja zaštiti je traženje rješenja u kojekakvim DIJETAMA. Je li to pravo rješenje i što je zapravo DIJETA?

Dijeta na grčkom znači način,stil života!

Princip dijete je u mijenjanju loših navika koje su se godinama stjecale tako da je kroz život u tijelo “kroz usta” uneseno manje zdravlja! Promijeniti navike je najteže jer naše emocije utječu na naš stav o hrani i prehrani. To vidimo u jezicima svih naroda koji koriste “alimentarne” izraze kao sinonime emocionalnih stanja. To su: “ljut sam”,”sladak”,”pojest ću se”,”sit sam svega” itd. Kod nekih osoba emocionalne frustracije dovode do takozvanog emocionalnog prejedanja pa se po noći uz hladnjak pokušava riješiti briga, a debljanje je tada poznata posljedica! Nakon takvog postupnog nakupljanja masti, posebice ljeti kada se treba skidati u kupaće kostime, iznenadimo se svojim izgledom pa takvo stanje brzo pokušavamo otkloniti dijetom.

Važno je napomenuti da razlikujemo dijete za BOLESNE i dijete za ZDRAVE! Suvremena medicinska znanost bolesnicima predlaže samo korektivne dijete, za neke bolesti privremeno, a za neke trajno. Cilj takvih korektivnih bolesničkih dijeta je IZBACITI iz prehrane količinu i vrstu hrane koja može štetiti ili DODATI hranu iz koje naše tijelo može dobiti one sastojke koje mu nedostaju. To mogu biti različiti sastojci hrane kao što su vitamini, biljna vlakna, minerali i slično. Vrijeme uzimanja, količinu hrane i kalorije za svaku osobu moraju odrediti liječnici nutricionisti-dijetetičari.

Samo se tako mogu ispraviti neke pogreške u ishrani. Kod zdravih osoba to ćemo postići promjenom izbora hrane i načinom prehrane, a ne MUČENJEM nekorisnim, često štetnim “dijetama”. Još je veći problem današnja težnja mladeži za izgledom kakav se u potrošačkom društvu nameće u reklamama, pa ANOREKSIJA i BULIMIJA postaju sve veći i brojniji problem, a mogu postati i smrtne bolesti jer se stvar pokušava rješavati GLADOVANJEM. Nikakvo gladovanje ne može riješiti problem s prehranom, radi li se o želji za debljanjem ili mršavljenjem! Gladovanje može biti “mač s dvije oštrice” i dovesti do ozbiljnih posljedica po naše zdravlje. Gladovanje se može prihvatiti samo ako je neophodno i samo jedan dan pod uvjetom da se pije oko dvije litre vode.

Zbog izgladnjelosti se može onesvijestiti, a preskakanje obroka, posebice doručka najveća je prehrambena pogreška.

Jedenje visokokalorične hrane navečer dovodi sigurno do debljanja u snu. Samo jedan ili dva visokokalorična obroka uz nekretanje dovode do debljanja jer organizam nakon gladovanja svaki takav zalogaj pretvara u rezervu masti u našem tijelu pa je gladovanje preskakanjem obroka siguran put u debljanje!

Zbog toga ritam prehrane kao i broj i kalorijska vrijednost obroka imaju vrlo važnu ulogu u očuvanju zdravlja. S četiri manja obroka sagori se 100 do 200 kalorija VIŠE nego s jednim prepunim tanjurom hrane.

Naš apetit započinje i završava u našim mislima pa je bitno stalno ga držati pod dobro naučenom kontrolom!

Danas se mnogima nude “čarobne” dijete. One mogu ugroziti zdravlje ukoliko nisu klinički ispitane, provjerene ili nisu kvalitetne, a koriste se bez liječničkog savjeta. Na tržištu brojnih dijeta radi se o golemoj industriji koja mnogo zarađuje na naivnosti potrošača. Ljudski organizam i metabolizam ne može se prevariti jer se ravna prema biološkim zakonima. Zbog toga za svaku zdravu dijetu treba imati zdrav razum jer dijeta započinje u glavi, pa bez promjena načina života i navika uz pravilan izbor hrane i zdrave prehrane ne možemo očuvati dobro zdravlje.

Dakle, dijeta je način života i dosađujemo li se ili nemamo što raditi čini nam se da smo gladni. Zbog toga se trebamo naučiti razlikovati apetit od stvarne gladi.

Prije svake dijete i promjene načina života u cilju boljeg zdravlja treba znati da muškarci imaju drukčije potrebe od žena, drukčiju građu tijela i apetit pa je sukladno tomu potreban i drukčiji režim dijete. Svaka dijeta ovisi o dobi, spolu, visini, trenutačnim kilogramima, ali i o fizičkoj aktivnosti, kretanju, tjelovježbi, sportu, pijenju vode ili drugih pića bez onih koja sadrže šećere ili alkohol. Jedan gram alkohola stvara 7 kalorija, jedan gram bilo kojih masnoća stvara 9 kalorija, a šećeri i bjelančevine 4 kalorije. Moramo shvatiti da, primjerice, samo jedna žlica ulja i jedna kifla manje dnevno može godišnje dovesti do gubitka 7 kilograma! Možemo imati manje do 9 kilograma godišnje, ako dnevno izgubimo 200 kalorija manje! To je sadržano u 50 grama pomfrita ili u 80 grama kruha, 3 kockice biskvita manje, 2 šalice mlijeka, 2-3 sardele u ulju ili 40 grama tvrdog sira, 3 žlice pudinga, 100 grama grožđa ili 2 komadića čokolade!

Potrebno je znati da se prije dijete treba očistiti tijelo od “otrovnih” tvari koje su nagomilane godinama prelaskom na uzimanje hrane s malo masnoća s ograničenom količinom bjelančevina i više svježeg povrća i voća kao što su smeđa riža, mrkva, repa, celer, zelena salata, grejp, kiwi i jabuke. Nakon takve “detoksikacijske” dijete može se provoditi režim zdrave prehrane i pomoći organizmu eventualno uzimanjem dodataka u prehrani.

Povremena i kratkotrajna briga ne može dovesti do uspjeha i dobrog zdravlja. Potrebno je temeljito se upoznati sa sadržajem svih namirnica.

Najbolji način je svakoga dana na tanjuru imati barem 5 boja hrane. Izbor namirnica je velik i ne postoji “zdrava hrana” već treba svakodnevno imati zdravu prehranu!! Ne treba izbjegavati crne i crvene namirnice jer su vrlo korisne (crni grah, crna repa, crna riža, soja, ribizli, sezam). Što je voće i povrće crnije ili crvenije to je i zdravije.

Danas je potrebno biti oprezan s neprovjerenim dijetama, pa je bolje naučiti više o namirnicama i načinu prehrane, promijeniti naučene loše navike i tako pomoći svojemu tijelu da svlada današnje zahtjeve života, izbjegne višak tjelesne težine, spriječiti bolesti i ubrzano starenje i živi dugo i sretno.To je najbolja DIJETA.

Related Post

ZDRAVLJE MUŠKARCA

Autor - 11/01/2012 0
Žalosna je činjenica da muškarci umiru 7 do 8 godina ranije od žena i to od bolesti koje se mogu…